Pages

01 December 2009

I LiKe BaNaNa.. U LiKe iT??

Pisang mempunyai kandungan khasiat yang sangat baik, antara lain membekalkan tenaga yang cukup tinggi berbanding buah-buahan lain. pisang kaya dengan mineral seperti magnesium, fosforus, besi dan kalsium. Pisang juga mengandungi vitamin C, B kompleks, B6 dan serotonin yang aktif sebagai neurotransmitter dalam melancarkan fungsi otak.

Nilai tenaga pisang sekitar 136 kalori untuk setiap 100gram, yang secara keseluruhannya berasal dari karbohidrat. Nilai ini dua kali ganda berbanding epal yang mana 100 gram epal hanya mengandungi 54 kalori sahaja. Karbohidrat pisang memberikan nilai tenaga yang lebih cepat berbanding nasi, biskut dan roti. Oleh sebab itulah, ramai atlet gemarkan pisang saat beristirehat. Kandungan tenaga pisang adalah tenaga segera yang mudah didapati dalam waktu yang singkat. Gula pisang adalah gula buah, iaitu terdiri daripada fruktosa yang mempunyai kandungan yang lebih rendah berbanding glukosa. untuk melakukan aktiviti, otak memerlukan tenaga seperti glukosa. Glukosa darah sangat sesuai untuk merangsang otak berfungsi dengan baik. Antara lain adalah untuk meningkatkan daya ingatan. Glukosa darah boleh didapati daripada sumber karbohidrat dan pisang adalah alternative terbaik untuk memberikan tenaga disaat waktu berehat. kerana pada waktu ini otak memerlukan tenaga yang cepat untuk aktiviti biologi. Walaupun kandungan protein dan lemak yang sangat rendah, tetapi ia masih tinggi berbanding epal. JADI, TIDAK PERLU TAKUT AKAN GEMUK WALAUPUN KAMU PENGGEMAR PISANG.

ELAKKAN RISIKO STROKE

Kajian menunjukkan, makan pisang setiap hari adalah satu cara terbaik untuk mencegah stroke kerana pisang mengandungi potassium. Penemuan ini berdasarkan penelitian terhadap 5600 lelaki dan perempuan dimana lebih 65 orang mempunyai risiko terkena stroke kerana kurang pengambilan potassium. Potassium berkerja dengan sodium untuk pengaturkan keseimbangan cairan, denyutan jantung, mengawal otot dan rangsangan saraf. Ketika kandungan potassium meningkat, sodium akan menurun. Ia bermakna potassium yang tinggi dapat membantu mengimbangi pengaruh sodium berlebihan seperti tekanan darah tinggi. Tanda – tanda kekurangan potassium adalah lesu dan mudah haus. selain kaya potassium, pisang mengandungi lebih dari satu per empat vitamin B6 yang diperlukan setiap hari termasuklah asid folik yang sangat penting bagi IBU YANG MENGANDUNG dan WANITA YANG BERUSAHA UNTUK HAMIL. Disamping itu ia juga baik untuk MENGURANGKAN MASALAH SEMBELIT dan SESUAI UNTUK MEREKA YANG INGINKAN TUBUH YANG LANGSING kerana pisang hanya mempunyai 95 kalori sahaja.

0 comments:

Post a Comment

kawan -kawan mari komen cerita saya..:) tq!

 
Copyright (c) 2010 MY FAMILY'S HEAVEN. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.