Pages

25 November 2009

6 Cara Jadi Rakan Anak

Mama nak share sikit info yang mama dapat..cara jadi rakan anak, bagus ni, jom kita tengok apakah 6 cara itu..

1. Selalu berinteraksi dengan anak-anak
Anak akan rasa sentiasa dekat dengan kita jika kita selalu berkomunikasi atau bercakap2 dengannya. Anggaplah mereka tu sebagai kawan yang seronok untuk diajak berbual. Lebih menarik jika topik yang dibualkan itu yang diminati bersama.

2. Tumpukan perhatian jika anak bercakap
Walaupun sibuk, dengar dengan penuh perhatian terhadap setiap perkataan yang dikeluarkanoleh anak. Mungkinada perkara penting yang ingin diberitahu kepada anda. Jadilah pendengr setia kepada anak. Barulah selesa mereka berkomunikasi.

3. Bantulah anak selesaikan masalah
Jika ingin anak rapat dengan anda, sentiasalah bersedia untuk membantunyajika dia berhadapan dengan masalah. Ketika menyelesaikan masalahnya, anggablah anda sebagai rakan bukan ibubapanya.

4. Pastikan anda ada masa untuk anak setiap hari
Tidak kira walau sesibuk manapun anda, pastikan anda ada masa untuk anak. Masa yang anda luangkan sangat berharga kerana masanya untuk anda saling bertukar cerita dengan anak.

5. Tunjukkan rasa sayang anda padanya
Biasakan diri mencium dan memeluk anak anda setiap hari. Bukan hanya ketika ulangtahun kelahirannya sahaja. Dengan cara ini hubungan anda dan anak akan jadi akrab dan mesra kerana dia tahu kita sangat sangat sayang pada mereka.

6. Berani minta maaf..
ha.. yang nie kalau kita sebagai ibubapa tersilap jangan segan untuk minta maaf. Sebab kita kena tunjukkan pada mereka yang benar adalah benar dan yang salah tetap salah. Tidak kiralahkita sebagai ibubapa dan mereka tue anak - anak kita. Kalau kita dah lakukan kesilapan kenala ngaku dan mintak maaf. Anak - anak akan merasa bangga kerana mereka rasa mereka memiliki ibu bapa yang jujur dan adil.


0 comments:

Post a Comment

kawan -kawan mari komen cerita saya..:) tq!

 
Copyright (c) 2010 MY FAMILY'S HEAVEN. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.